Oefenkaarten 7 eigenschappen

Covey & Cultuur seminar: cultuur en de 7 eigenschappen

Jan Kuipers #Cultuursucces, Blog, Events, Raamwerk 5 Comments

Managementboek.nl, CPS en FranklinCovey organiseerden op 13 december 2016 het Covey & Cultuurseminar. Op deze dag stond de organisatiecultuur centraal en de impact ervan op bedrijfsresultaten, medewerkerstevredenheid, persoonlijke effectiviteit en werkbeleving.

In dit artikel doet Caroline D. van Wijk verslag van de plenaire presentatie van Jan Kuipers over de 7 eigenschappen en de relatie met cultuur. Jan Kuipers is managing partner van FranklinCovey Benelux en auteur van onder andere De Kleine Covey.

Het Windows van persoonlijke effectiviteit

Jim Collins, auteur van o.a. ‘Good to great’,  schreef in zijn voorwoord voor de jubileumuitgave van de 7 Eigenschappen: “Covey creëerde een standaardbesturingssysteem – het ‘Windows’ – voor persoonlijke effectiviteit, en hij maakte het gebruiksvriendelijk.”

Mijn ouders zeiden het al

De 7 Eigenschappen zijn op zich niet nieuw – als ik tijdens mijn opvoeding door mijn ouders een beetje had opgelet, had ik ze alle zeven zien langskomen. Wat wil je worden als je groot bent? Eigenschap 2: Begin met het einde voor ogen. Tijdens de proefwerkweek ben ik alleen maar bezig met voetbal. Heb je niets beters te doen? Eigenschap 3: Belangrijke zaken eerst. Tijdens de tentamens, als ik wel serieus studeer, zegt mijn moeder dat het nu even tijd is voor een kop thee. Eigenschap 7: Houd de zaag scherp.

Met de 7 Eigenschappen van Covey krijg je grip op je eigen gedrag en kun je er meer sturing aan geven, je zet de stappen bewuster en krijgt beter zicht op je toekomst.

De groei van de 7 Eigenschappen

Met de 7 Eigenschappen groei je van afhankelijkheid als een pasgeboren baby via onafhankelijk als jongvolwassene tot wederzijds afhankelijk in je samenwerking met anderen. Ook een nieuwe medewerker weet niet waar ze de koffie of haar laptop moet halen en is volstrekt afhankelijk van haar collega’s, maar binnen een paar weken werkt ze onafhankelijk om uiteindelijk wederzijds afhankelijk in een team mee te draaien. Het loopt van ‘jij bent verantwoordelijk’, via ‘ik ben verantwoordelijk’ naar ‘wij zijn verantwoordelijk’. De eerste stappen zijn een overwinning op jezelf: vooraf is het spannend, maar als het gelukt is, is het een overwinning, net als het meisje dat in de volgende video een steile helling afskiet. De jongen geeft nog een opvallend advies: “The longer you wait, the more scared you’ll be.”

De eerste drie eigenschappen zijn een overwinning op jezelf omdat daarin je groei en ontwikkeling zit.

Eigenschap 1: Wees proactief

De eerste eigenschap daagt je uit weg te blijven van de slachtofferrol. Dit doe je door bewust je eigen keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen voor de uitkomst van die keuzes. Proactief zijn is wat mensen onderscheid van dieren. Wij hoeven niet geleid te worden door onze emoties of instincten, maar kunnen bewust kiezen.

Eigenschap 2: Begin met het einde in gedachten

Als je naar een training, netwerkdag of workshop gaat, begin dan met het eind in gedachten: wat hoop je hieruit te halen aan het eind van de dag? De 7 Eigenschappen gaat over bewuste keuzes maken, zodat je uitkomt waar je uit wil komen. Wat wil je dat ze over je zeggen bij je afscheidsspeech van de functie waar je nu inzit? Zet dat op papier. Daarna hoef je het alleen nog maar waar te maken.

Eigenschap 3: Belangrijke zaken eerst

Het onderstaande model van de Tijdmatrix, toont voor elk kwadrant hoeveel procent van onze tijd we hier gemiddeld aan besteden.

Tijdmatrix inc cijfers tm

Meer dan 40% van onze tijd gaat dus op aan activiteiten die weinig of geen waarde opleveren: Q3 en Q4. Dit is ongeveer 3 uur werk per dag, 2 dagen per week of 4 maanden per jaar. Dit is niet alleen enorme tijd- en geldverspilling, maar ook een grote bron van frustratie en stress. Hoe is die verdeling in jouw organisatie, in jouw team en bij jezelf?

Het is niet zo moeilijk om te zien dat Q2 veel meer oplevert dan de andere kwadranten. Daar werk je aan doelen, daar verbeter je processen, daar voorkom je problemen. Hoe zorg je er nu voor dat je voldoende in Q2 werkt?

Eigenschap 4: Denk win-win

Hoeveel mensen zijn er nodig voor win-win?

Maar één. Jijzelf. Hoe zit jíj in de wedstrijd? Onafhankelijk van de ander. Stel dat je moet onderhandelen met de grootste galbak die er is. Ga jij je gedrag bepalen afhankelijk van haar? Of kun je win-win denken zonder afhankelijk te zijn van je mening van haar? Het gaat over jouw mentale instelling. Als je denkt dat je de ander nodig hebt om win-win te denken, dan denk je eigenlijk win-verlies: “Ik móét van de ander winnen”, of verlies-win: “Oké, we doen jouw zin wel.” Win-win-denken is de bereidheid te zoeken naar een resultaat waar je samen kunt komen en dat voor beiden voordeel heeft. In het uiterste geval kies je voor ‘no-deal’. Want als er iemand verliest, kan de deal beter helemaal niet doorgaan. Bedank met respect, leg uit dat win-win er niet in lijkt te zitten en stap vervolgens op.

Eigenschap 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden

Wanneer je begint met de intentie van win-win, kun je gaan begrijpen wat de ander wil. Om bij jouw resultaat te komen, moet je eerst de ander begrijpen. Dat geldt ook als je iets wilt verkopen: je hebt altijd meer invloed als je eerst luistert; zo kun je bijvoorbeeld verkopen wat de ander wil hebben. Daarmee doe je dus niet alleen de ander een plezier, maar ook jezelf. Als je snapt wat de ander wil, heb je er zelf ook voordeel aan. Luistervaardigheden zijn belangrijk, maar je intentie is belangrijker dan je techniek. Vaak gaan we de fout in door met autobiografische reacties te komen op het verkeerde moment. Er zijn vier autobiografische reacties op luisteren:

  1. Onderzoeken: Het stellen van vragen vanuit je eigen referentiekader of agenda.
  2. Evalueren: Instemmen of afwijzen, wat tevens een waardeoordeel geeft.
  3. Adviseren: Advies, raad en oplossingen voor problemen bieden.
  4. Interpreteren: proberen om de ander te analyseren.

Eerst begrijpen, begrepen worden wordt de gewoonte van empathisch luisteren genoemd. Empathisch luisteren betekent dat jij je oprecht verplaatst in de ander en haar écht wil begrijpen, welk gevoel daarbij speelt en hoe dat tot stand is gekomen. Want pas wanneer je begrijpt wat de ander wil, kun je samen bouwen aan synergie (eigenschap 6).

Eigenschap 6: Creëer synergie.

Vanuit de informatie uit gewoonte vijf kom je in het creatieve proces: komen tot een oplossing die recht doet aan de belangen van een ander én die van jou. Het vraagt de bereidheid om los van reeds bestaande ideeën samen tot nieuwe ideeën te komen.

Eigenschap 7: Houd de zaag scherp

Blijf je scherp? Scherp de zaag in vier dimensies van lichaam, hart, verstand en ziel:

persoonlijke ontwikkeling

  1. Lichaam: fysiek gezond met lichaamsbeweging, voeding en rust en stressmanagement
  2. Hart: Onderhoud je relaties en versterk continu op sociaal-emotioneel vlak.
  3. Verstand: blijf mentaal gezond; houd je hoofd fris, voer een goed gesprek, lees, schrijf en studeer. Waar haal jij je energie vandaan, wat maakt dat je het lang weet vol te houden? Heb je prettige klanten, goede vrienden en een fijne familie?
  4. Ziel: blijf doen wat betekenisvol is voor jou.

Welke eigenschap heeft jouw prioriteit? Wat ga je daar vandaag aan doen?

Jan Kuipers

Jan Kuipers

Managing Partner at FranklinCovey Benelux
Jan is oprichter en managing partner van FranklinCovey Benelux. Daarnaast is hij auteur van de boeken 'Menskracht', 'Creëer wind mee’ en mede-auteur van 'Het onderscheidend vermogen' en 'De kleine Covey'. Jan helpt organisaties op het gebied van cultuurverbetering, leiderschapsontwikkeling, effectiviteit en resultaatverbetering.
Alles wat hij doet, doet hij vanuit de overtuiging: gebruik je eigen menskracht en stel anderen in staat hun menskracht te benutten.
Jan Kuipers

Comments 5

  1. Pingback: Homepage

  2. Pingback: live sex cams

  3. Pingback: he has a good point

  4. Pingback: engineering.uodiyala.edu.iq

  5. Pingback: visit the site

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha rekensom (anti-spam) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.