Internationale Complimentendag

1 maart Internationale Complimentendag -Wanneer kreeg jij je laatste compliment?

Jolanda Prijs #Cultuursucces, Blog, Leiderschap, Versterken, Vertrouwen 2 Comments

Wanneer kreeg jij je laatste compliment?

Het beter motiveren en stimuleren van teams en medewerkers. Dit horen wij vaak als verbeterpunten voor leiders. Vanuit medewerker- tevredenheidsonderzoeken en jaarlijkse evaluaties blijkt dat mensen zich niet altijd echt gewaardeerd en gestimuleerd voelen. Kennelijk is het voor veel leidinggevenden niet vanzelfsprekend om deze verantwoordelijkheid te nemen en hier tijd en aandacht aan te besteden.

Als je nu een antwoord hebt op mijn vraag; wanneer kreeg jij je laatste compliment? Hierbij even naar boven halend wat dit compliment precies was en welk gevoel je hierbij kreeg. De kans is groot dat dit jou een prettig gevoel gaf. Misschien was het onverwacht en maakte het je net even bewust van de waardering die jij krijgt voor wat je doet. De bottomline is dat complimenten geen budget hebben, ze brengen energie en helpen om het gewenst gedrag te verstevigen.

Barco als lichtend voorbeeld

Onlangs was ik bij Barco in Kortrijk waar ze een verfrissende aanpak hadden om de stroom positieve energie in het bedrijf te stimuleren. In de fraaie open restaurantruimte staat een draaistandaard met verschillende soorten leuke kaarten. Fris vormgegeven met een boodschap gekoppeld aan de waarden. “Jij werkt in teamverband” (Collaboration), “Jij vertrouwt collega’s” (Trust) en verschillende andere leuke kaarten met inspirerende boodschappen. Er is ook een kaart met tips hoe je een compliment kunt aanvaarden, handig voor diegenen die dat lastig vinden. De kaarten zijn erg populair en medewerkers weten ze dan ook snel te bemachtigen.

“Wij geven om onze collega’s, is de boodschap onderop de kaart en dat doen we op internationale complimentendag, 1 maart maar ook het ganse jaar”. In een wereld waarin de netwerkorganisatie het overneemt, iedereen leiderschap vertoont en een sterke cultuur van vertrouwen en samenwerken het nieuwe goud is, is feedback en een compliment noodzakelijker dan ooit. Iedereen kan en mag een compliment geven. Want verwachten dat complimenten alleen van leidinggevenden komen is wel heel 2010.

We just wanted you to know how much we love and appreciate you! Thank you for everything you do for us. -)

Ansichtkaarten Barco – In het kader van 1 maart Internationale Complimentendag.

Internationale Complimentendag- minstens 10 oprechte complimentjes

Morgen is het internationale complimentendag en schroom dan ook niet om complimentjes te geven. Ik probeer zelf om minstens 10 oprechte complimenten uit te delen, proberen jullie dit ook? Het zou erg mooi zijn als iedereen het hele jaar door eens wat meer complimentjes zou geven. Laten wij vooral niet twijfelen maar hier een vrolijke en energievolle start mee maken! Misschien krijg je er zelfs wel een paar terug, al is dat natuurlijk niet het doel…

Graag geef ik Barco bij deze alvast een compliment voor hun frisse aanpak. Mooi werk!

Mocht je een compliment willen delen, heel graag! Ik ben erg benieuwd wat voor mooie complimenten jij geeft of misschien wel hebt ontvangen! Deel deze vooral in de comments.

Jolanda Prijs

Jolanda Prijs

Jolanda heeft 12 jaar geleden na een carrière als leidinggevende de switch gemaakt naar trainer/coach. Leiderschap heeft haar bijzondere fascinatie en passie. Met een scherpe analyse, gekoppeld aan empathie en een forse dosis resultaatgerichtheid weet ze beweging op gang te brengen en te houden. In haar vrije tijd is Jolanda vrijwilliger bij de Nierstichting door het gesponsord geven van lezingen.
Jolanda Prijs

Comments 2

  1. Pingback: nursing test banks

  2. Pingback: roof repair

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha rekensom (anti-spam) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.